Saturday, March 26, 2011

*perfect two* :)

           
haiyak! 1st time sy terserempak dgn video ni, sy teros jatuh chenta. n secara otomatik muka pakcik tukang kebun yg perasan stylo tu muncul secara lajunya dalam otak. :) ingatkan nak post je kat fesbuk n dedicate video ni sempena sambutan 16 Mac kali ke-3 ari tu, tapi tetiba beliau deactivate fb la pulak. buzy sgt la kononnya tu. dah tiap2 hari dok tanam pokok bunga kot kan. wekk! oleh itu, terpaksa la jugak menyemak video yg gilang-gemilang ni kat sini. tapi, memang sebenarnya niat nak sumbat video ni kat sini sejak dari dulu g pn. heee.

     hmm. dah x tau pe nak cakap. sbb suma benda yg nak cakap dah pn ada kat video ni. hah tapi nak cakap la jugak, ucapan ringkas la kononnya ni. walopn dah 3 taun, sy masih lagik x jumpa sebab sy syiok kt awk. nak kata ada banyak nilai2 murni, x pn. banyak nilai2 negatif je. huh. dah la selalu perasan hot, selalu wt sy tacing tapi x reti2 nak pujuk, selalu maen game, selalu tido, emm selalu pe g ntah. dah banyak sangat yg awk selalu wat. walopn begitu, ada 1 benda yg sy pasti. 

  'u complete me' 

n walopn macam2 dah jadi n maybe ada banyak lagi benda yg akan terjadi, sila ingat baik2 ayat keramat ni. kalo perlu, tulis je benda ni besar2 kat atas manila kad n tampal kat dinding bilik. yg penting, sila jgn lupa ok.

 'no matter what, we're all we need' 



Friday, March 25, 2011

*hati* sakit+makan+terguris.

        kadang2, memendam rasa dan berpura2 ok itu ialah lebih baik, demi kebaikan pihak2 yg lain. walaopn memang la hati masa tu macam kena cucuk dgn pisau kan, tapi biar jela hati sendiri yg sakit dari nak biarkan hati makhluk2 lain turut tekena tempiasnya. tapi sampai bila pulak nak biarkan hati sendiri je yg sakit? emm tu brgantung kpd keadaan. n apa yg patot dilakukan bila hati menjadi sakit or dgn bahasa mudahnya, sakit hati? tuttttttt.

        selunya bila sy sakit hati or makan hati or terguris hati dgn seseorang, sy akan cari benda2 yg boleh buatkan sy x membenci dia. selalunya of coz sy akan cari nilai2 murni or sifat2 positif yg ada pada diri dia. x pn, sy akan flashback n ingat balik semua jasa2 baik dia kpd sy. bila org dah berbudi, x kan la kita x nak berbahasa pulak kan. n sepanjang 21 tahun sy idop ni, sy rasa sy bukanlah spesis yg x mengenang budi.

         menjadi keperluan bagi sy utk wat semua ni supaya dapat pujuk balik diri sendiri n to get everything normal. setakat ni, sy agak berjaya dgn taktik tersebut. yela, adat la tu kan mainan hati n perasaan ni. pengumuman, sy bukan la spesis yg sensitif x tentu pasal. tapi apakan daya, sy juga ada hati dan perasaan macam orang lain. so, kena pandai2 la nak handle diri sendiri kan. tapi perlu diakui, walopn taktik tersebut agak berjaya utk memujuk diri sendiri, tapi seyes sy x leh delete benda yg terjadi tu dari memory otak sy. emm x leh lupa sampai bila2 kot. lain la kalo ditakdirkan sy ilang ingatan kan. huhu. walopn begitu, rasanya tidak perlu la sampai menyimpan dendam. kalo makhluk tu ok je ngan sy, maka sy pn akan otomatik menjadi ok jugak dgn beliau. xpn, sy akan berpura2 ok sampai la sy betol2 ok. kesimpulannya, sy akan pastikan yg sy ok. 

        tapi, kan ada fakta mengatakan yg kita perlu luahkan perasaan yg terpendam supaya kita x stress. justeru, ingin sy ulang kembali statement 1st sy tadi.  

       'kadang2, memendam rasa dan berpura2 ok itu ialah lebih baik, demi kebaikan pihak2 yg lain.' sekian.



        xtau la kalo orang lain kan. tapi bagi aku, suma huraian tersebut sangat tepat. 
setempek kena kat batang idong sendiri. huish.

Thursday, March 24, 2011

*adam dan hawa*

        Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.
 
       Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.

         Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah

Wednesday, March 23, 2011

          nak menyemak jugak gambar ni kat sini sebab saya tengah teruja dengan gambar tersebut.  stylo sangat gambar ni. gojes! haishh. ni sebenarnya pakcik yg saya jumpa tengah berkebun kat tepi jalan tadi. hoho. eh x baik menipu. ok ni sebenarnya 'buyut'. dulu beliau digelar 'boyot', tapi skang dah tukar jadi 'buyut'. cam sopan sket la kan bunyiknya. nama singkatan dia pulak ialah 'b'. 'b' for 'buyut', not 'b' for 'hubby' k. no no no. heee. x pn nama manja baru dia skang ialah 'dugong'. tapi nama lagi baru dia skang ialah 'x', baru je diisytiharkan semalam. 
         
         sebenarnya xda motif pn, juz nak kurangkan tensen sebab tetiba baru tersedar dari lamunan yg keja saya tengah meningkat dengan rakusnya. erk cam pelik je bahasa tu. ok senang cita, keja2 saya sedang menggunung n dah jadi berlori-lori. so kena tenangkan otak yg agak berserabut. justeru, saya rasa saya perlu stop membebel skang. maka, tatitu!

Monday, March 21, 2011

        warning !
                   .it is getting.            
         .nyawa-nyawa. 
      .ikan!.

          ' do aim HiGH ! '
      for
       [my own self]
      [mak+ayah]
        [­adik]
        [ame]

         < solat >
           <  baca Quran >
           < doa + restu >

            .tanggungjawab.
         ­.amanah.
 
          :: IKHLAS ::
            .kerja jgn merungut.

        owez put a
        ^_________^

        on da face!

Saturday, March 19, 2011

apakan daya
saya hanya gadis biasa
yang punya hati
punya perasaan
punya rasa cemburu
punya rasa sedih
punya rasa kecewa
punya rasa duka
apakan daya 
saya hanya gadis biasa
yang hanya mampu menangis

*Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal*

Mak...
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari...
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih... 
Mak tau tak...
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa...
dan itu juga terakhir kalinya
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh...
nak tinggal kan anak-anak mak... nak tinggal kan dunia fana ni...
Mak macam dah sedia...

Seminggu sebelum tu...
Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai...
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu...
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih...
Kakak pun rasa hairan...
Mak tak penah buat gitu...
Pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak...
Tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ...
Kengkadang siaran indonesia ...
Mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih-bersih...
Pastu mak jemur karpet-karpet. ..
Pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
Mak biarkan ruang tu kosong..
Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan...
Paling menarik sekali mak bagitau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
Ada kat dalam almari...
Ada kat dalam dalam beg...
Ada dalam ASB...
Ada kat dalam Tabung Haji..
Mak cakap tak berapa cukup lagi...
Ada kat dalam gulung tikar...
Masa tu mak perasan takk..??
Kiter gelak sakan bila mak bagitau duit dalam gulung tikar...
Kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
Mak cuma gelak jer...
Eeemmm..bahagiaa nya saat ituu...
Mak... Hari tu hari sabtu 18 Ogos 1999 pukul 3 petang mak tiba-tiba sakit perut...
Bila malam tu kiter sampai dari KL...
Mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk...

*flashback!* darjah 2 dah. tuttuut.

        darjah 2, stat sekolah petang. p skolah ngan pak lang jugak kot. ala lupa la. cemana neh? haha. emm begitulah. huhu. kelas 2 hijau. ckg kelas: ckg zuraini. dia ajar matematik. baek je dia. bi : teacher wong lai wan. hah seyes aku xlupa nama dia. bagos betol! haha. emm pnddkn seni : ckg abu bakar. dia ni cam pelik sket. nak kata x betol, x beretika pulak nanti kan. tp, lebih kurang camtu la jugak. xtau la dia memang camtu ke apa. dia suka nyanyi kuat2 dlm kelas. macam2 lagu dia nyanyi. pastu kan, yg paling best waktu antar lukisan la. sapa yg antar 1st, dia mesti tulis'cemerlang ke-1' kat kertas lukisan tu. sapa yg antar nombor 10, dapat la 'cemerlang ke-10'. haha. cikgu yg lain2, x ingat la. harap maaf lagik.

         aktiviti darjah 2 : kutip bijik getah. macam2 pokok ada kat sekolah aku ni. bijik saga, bijik getah, suma aku kutip. xda motif pn sebenanrnya kutip menda2 tu. tapi, kanak2 la katakan. redha jela. haha.pastu, aku da group sailormoon tau. zaman tu kan femes+fanatik gila kat sailormoon. geng2 sailormoon tu da brapa orang ntah. banyak tu la jugak group aku pn. aku jadik 'sailor jupiter'. pakat hafal abeh la lagu sailormoon tu. siap buat namecard sailormoon lagik. dengan kuasa bulan, akan menghukum mu! :D. pastu selalu jugak main lubang tikus. boleh kata tiap2 hari la main benda tu. kan sekolah sesi petang, so kena p awal sket la sebab nak main dulu sblom masuk kelas. hah siap pakai seluar panjang g kat dalam kain sekolah tu. kan nak kena lompat tinggi, kang terseksi pulak. huhu. antara geng2 aku waktu ni yg aku ingat g la, biah@tok biah awang n yani. tok biah awang tu nama manja aku kat dia. xtau la cemana aku leh cipta nama tu utk dia. haha. oh ada lagi 1 benda tertinggal. sate ikan. aku selalu beli benda ni lps abeh sekolah. memang la nampak lidi yg dia guna tu cam x berapa bersih, tapi sate tu sedap. murah pulak tu kan. ada orang kata, tu sate biawak. apa ntah. tapi, aku terus hiraukan khabar2 angin tersebut sebab nak makan jugak sate ikan tu. hoho.
    
     antara benda2 yg aku ingat lagi sampai skang: 

1. ada 1 hari tu hujan turun lebat gila. waktu tu dah petang, tapi susana waktu tu gelap sangat macam dah nak malam. ribut pn agak hebat. budak2 kelas pn suma dok diam ja kat dalam kelas sementara nak tunggu abeh waktu sekolah. huih seyes aku takut. 

2. da 1 hari tu ada sorang budak kelas aku berak dalam kelas tau. xtau la apa masalah dia sampai berat sangat bontot tu nak bangun p toilet. takut kat cikgu kot kan. cikgu la jugak yg kena bersihkan dia. adoyai! tapi kan, seyes aku x penah pn da kes2 macam tu. kencing n berak dlm seluar, seyes x penah. nampak sangat rekod aku bersih kan. haha!

3. kueyteow sup. 1 hari kat kantin sekolah, aku saja la beli kueyteow sup. saja la kan, sebab sebelom ni xpenah pn aku makan benda tu. baru makan 1 suap, teros rasa nak muntah. xtau la kenapa. tapi semenjak dari hari tu, teros aku x makan dah ni benda2 yg berkaitan kueyteow ni. tapi skang, char kueyteow tu menjadi feberet la pulak. kueyteow goreng ada la jugak makan sikit2, tapi kueyteow sup memang aku x penah makan lagi la sampai skang. haha.

3. ni lagi la aku x leh lupa. akan ingat sampai bila2 kot. time2 ni, mak ngan ayah la yg selalu ajar aku wat keja2 sekolah. nak dijadikan cerita, pada 1 hari tu kat sekolah, cikgu matematik soh hafal sifir 2 kat umah. malam tu kat umah, aku pn dgn senang hatinya gitau la kat mak al kisah yg kena hafal sifir tu. mak soh p hafal kat atas kusyen. aku pn p la dok diam2 kat atas kusyen tu, n hafal dengan khusyuknya la katakan. hah aku ingat lagi buku sifir tu, ada katun2. tapi skang buku tu

Monday, March 7, 2011

*cinta.nafsu.iman* versi video la pulak!

 

ni ialah video yg bersesuaian ngan post tadik, *cinta,nafsu, iman*. best jugak video ni.. dilema yg lebih kurang sama ngan aku. tapi, pakcik ustaz ni ada iman yg kuat, n dia bertindak dgn cara yg betol. sila amek iktibar. :)

*cinta.nafsu.iman*

        definisi, menurut prof. dr. norsakinah (pakar psychology jiran2 sebaya).

*cinta : satu perasaan yg syiok!

*nafsu : emm. naturally ada dlm diri suma org. 
caution, beliau agak jahat!
*iman : dlm buku teks, maksud dia kepercayaan. 
benda ni suma org kena carik, sbb dia x muncul dgn sendirinya dlm diri kita ok.

         so, apa masalah aku dgn pakcik cinta, saudara nafsu, dan encik iman ni? 
ada banyak la! sila xyah pura2 nak cakap xda masalah pulak.

persamaan cinta & nafsu

dua2 ada kat aku kot. tapi, x penah mintak pn nak ada kan. mereka ialah tetamu yg x diundang ok.

Thursday, March 3, 2011

*flashback!* jum masok sekulah. zmn darjah 1.

        dah masok darjah 1. hoye2. kelas 1 merah tau. cikgu kelas: cikgu zaiton. 1st day masok, mmg la ayah antar. melampau la namanya ayah x antar, sbb nak mendaftar kan. pas masuk je dlm kelas, ayah tinggalkan aku trkontang-kanting n balik umah. mak ayah bebudak lain bederet dok tunggu anak2 kat luar kelas tu. haha. sbb tu la anak ayah ni pandai idop brdikari sampai skang. waktu rehat pn ayah x munculkan diri tau. menurut sumber, ayah muncul jugak, tapi ayah juz tengok aku dari jauh jek.adoyai!

       best kan darjah 1. belajar membaca, kira2. ckg zaiton ajar bm. bila dia ngajar, mesti

Wednesday, March 2, 2011

*dear norsakinah*

rajin kan aku wat segala personaliti test ni. memang mengisi masa lapang tol. saja je nak menyemak kat sini jugak. tp ada gak yg cm betul. huh cemana dia tau neh? haha..
Dear Nor Sakinah, below are your Personality Tests result:
Who is your true self: You are mature, reasonable, honest and give good advice. People ask for your comments on all sorts of different issues. Sometimes you might find yourself in a dilemma when trapped with a problem, which your heart rather than your head needs to solve.
Yourself: People like you because you are so straightforward.
Girlfriend/boyfriend: You are a true romantic.
Relationship: You are ready to commit.
Love: Your have very sensible tactics.
Education: Education is very important in life.
Job: You're a practical person and will choose a secure job.
Success: You are afraid of failure and scared to have a go.
Afraid: You are concerned about your image.

Dear Nor Sakinah, based on test taken, How ambitious you are depends on the height that you answered, which is: on the top
You are stubborn, the size of this personality as seen by others is medium.
: You are easy to understand.
: You have a fragile personality.
: You are also superior and impressive.
: You are an opportunist.
: Your best friend is the one you need when you are in trouble.

*surat utk ame* ahah!

          benda ni aku tulis pada tahun lepas, dlm bulan 7 camtu la. waktu tu memang frust tahap cipan ar. dh macam kaca jatuh terhempas ke lantai. maka, wujudlah satu karya agung yg diberi nama 'surat utk ame'. sebab dah xlarat nak menaggung rasa, camni la jadiknya. mana x frust nya, sesuka hati je soh aku tinggalkan dia. kot ye pn da masalah, xyah la sampai mintak aku lupakan dia. sama2 la carik jalan penyelesaian. susah senang kita hadapi bersama la katakan. huh ingat aku senang2 je ke leh lupakan dia. dah la sayang separuh mati! kononnya la, haha.


Feb 2008
Org  stat kenal ame bukan sbb kita sama kelas kwrganegaraan,, tapi mata org dah trlekat kat ame

Tuesday, March 1, 2011

*mari berjimat-cermat!*

perlu ke berjimat zaman muda remaja cam skang ni?? hah jawapannya, PERLU. 
aku mmg seorang yg jimat ok. tapi, xda la sampai kedekut ngan diri sendiri. kalo shoping tu, abeh jugak segala duit2 yg ada. rasanya duit aku abeh sebab beli benda2 mcm ni la kot. baju, tudung, baju lagi, seluar la, kasut pulak, beg pn nak menyemak.. huh mana la duit x abeh kan. tapi, aku membeli dgn bijak ok. yg mahal2, xyah gatal nak beli. beli ikut tahap kemampuan n kesedaran diri je k. 

hah cemana aku berjimat? 

1. sila basuh baju guna tangan. xyah mengada-mengada nak pakai mesin. pemalas benar!