Tuesday, March 1, 2011

*mari berjimat-cermat!*

perlu ke berjimat zaman muda remaja cam skang ni?? hah jawapannya, PERLU. 
aku mmg seorang yg jimat ok. tapi, xda la sampai kedekut ngan diri sendiri. kalo shoping tu, abeh jugak segala duit2 yg ada. rasanya duit aku abeh sebab beli benda2 mcm ni la kot. baju, tudung, baju lagi, seluar la, kasut pulak, beg pn nak menyemak.. huh mana la duit x abeh kan. tapi, aku membeli dgn bijak ok. yg mahal2, xyah gatal nak beli. beli ikut tahap kemampuan n kesedaran diri je k. 

hah cemana aku berjimat? 

1. sila basuh baju guna tangan. xyah mengada-mengada nak pakai mesin. pemalas benar! 
tapi kat ostel jela aku rajin. balik umah, konpem nak jugak sumbat baju dalam mesin. kat umah kan free je nak guna mesin tu. sila gunakan peluang yg ada sebaik mungkin ok. haha.

2. beli makanan dgn cara bijak. nasik+ayam goreng+sayur+kuah = 3 hinggit 5 posen. normal la tu kat shah alam ni. tapi, kalo beli nasik+ayam goreng+lauk tambahan+sayur, baru 4 hinggit stengah kot. siap leh makan utk tengah hari n malam sekali. tgh hari makan jela sayur n lauk tambahan tu. eh lauk tambahan tu cam kentang ke, sosej ke, n ramai lagi la. malam nanti, makan la ayam goreng. utk makluman, sayur n lauk tambahan tu x leh simpan sampai malam k. nanti basi la jadiknya! nasik tu amek la banyak sket, dah tau utk 2 kali makan kan. tapi, harga makanan tu begantung kat org yg jaga kedai tu la jugak. kalo beli kat abang tu, mmg murah la dia bagi. 4 hinggit setengah memanjang. tapi kalo beli kat akak tu, 6 hinggit kot suma sekali. huishh akak ni x betimbang rasa betol. haha. pastu, beli la air sekali. dahaga tau. teh o ais dlm cup, baru singgit. kesimpulannya, belanja makan aku tiap2 hari dalam 7 hinggit camtu la kan. hah jimat x? haha. tapi, kadang2 tu, beli makanan sampai x ingat dunia jugak. kadang2 jela ok.

3. antara benda2 yg menyumbang ke arah penjimatan duit aku : dok kat kolej.
 xyah bayar sewa tiap2 bulan. jimat gila! tapi kena bayar bil letrik jela. tu pn sem lepas punya bil aku x bayar. MasyaAllah, pe la nak jadik. haha. kalo dok umah sewa, mau abeh beribu nak bayar sewa tau. tapi, umah xda la selesa mana pn. rasanya bilik aku ni lagi selesa. cukup je ruang nak letak barang2. n mmang aku enjoy la saat2 di dalam bilik ni. syabas teratai! haha. pengumuman, sem ni aku berazam nak bayar bil letrik ok. :)

maka, sila lah berjimat. bukan apa pn, tapi utk kegunaan kalo da kes2 kecemasan. xkan nak korek duit kat dalam tanah pulak kot kan. memang la jumpak pn duit tu. huhu. kalo xda kecemasan pn, kita leh la membantu mereka2 yg ada kes kecemasan. famili ke, kawan ke, pakwe ke. ops! niat tu penting ok. harap maklum. :P

No comments: