Tuesday, April 26, 2011

*Keranda Ini Untuk Ayah*

Di sebuah kampung, tinggal seorang lelaki tua bersama isteri dan anak lelakinya. Si ayah tua ini tidak nyanyuk walaupun sudah tua. Cuma kudrat tuanya tidak lagi mengizinkan dia bekerja seperti dulu. Ketika muda dahulu, si ayah yang tua ini tanpa mengira lelah, membanting tulang empat kerat mengerjakan sawah dan kebun, demi sesuap nasi untuk keluarganya.



Tetapi, itu cerita lama.

Kini dia sudah berumur 97 tahun. Isterinya sudah meninggal 25 tahun yang lalu. Sejak 15 tahun lepas, dia tidak lagi bekerja. Dia hanya duduk di pangkin di luar rumah, memerhati satu-satunya anak lelaki bekerja di sawah. Di situlah tempatnya melalui hari-hari, merindui kudrat lama, merindui arwah isterinya, merindui masa-masa lalu ketika anaknya masih kecil…


************************************************

“Ayah! Iwan nak main benda ni, ayah tarik Iwan ye!” Laung Iwan, sambil jari

* 'BERGAYUT - GAYUTAN*


berikut merupakan situasi-situasi yang berlaku ketika bergayut di henfon bersama bf/gf :


1.  Tepat pukul 11 atau 12 malam mesti korang dah pegang henset korang.. 
Sama ada tunggu panggilan 
atau korang yang akan call! 
Ada yang akan SMS tanya
"Bz ke tak? Nak call nih" .....

~ aku kata
pakcik tu nak kol aku?? betuah. 
jgn harap la. 
kadang2 tu, pukul 11 or 12 malam tu 
batang idong pn x nampak lg.  
maksudnya di sini, jgn kata nak kol, 
msg pn belom tentu dapat. 
hah tu memang mengundang angin satu badan la tu. 
penat tau aku tunggu sehari suntuk utk mendengar kabar berita.  
n last2, memang 'mendapat' la ngan aku. 
padan muka! 
 *cehh. macam la dah sepuluh taun x kontek. 
kuikui.


2.  Bila bergayut kadang2 tak kira tempat... 
Banyak port yang korang conquer.. 
Ada yang kat koridor.. 
Ada yang depan pintu... 
Atas katil... Di meja study... Macam2... 
Masa ni dah tak kesah dah pukul 2,3 pagi pun sanggup gayut kat luar bilik asrama korang semata-mata dapat cakap ngan yang tersayang.... 
Kekasih punya hal, hantu2 dah tak takut dah!

~ aku kata:
  hah. xda maknanya nak dok kat luar bilik tu. xda keja ke apa. 
dok jela kat dlm bilik yg indah permai ni. golek2 atas katil yg empuk n menikmati angin sepoi2 bahasa dari kipas kat atas kepala. haha. 
tapi, agak2 la kan dgn volume suara tu.
kalo dah cakap pakai volume tahap maksimum tu, memang nak kena humban dlm parit la jugak.
ingat anda sorang je ke yg ada dlm bilik tu. 
plz be considerate kat rumate anda ok. 
kot ya pn dia x boikot anda, tapi konpem la dia dok mengutuk anda dlm hati. 
padan muka anda. 
'ko ingat ko sorang je ada pakwe?!'
'hah dah nak sangat cakap kuat2, nak aku amekkan microfon bagi kat ko ke?!'


3.  Bila gayut punya gayut sampai mengantuk tapi si kekasih nak cakap lagi...
Cakap2 sampai terlena.. 
Besok pagi pakwe/makwe call kata 
" Semalam dah tido eh? I panggil tak sahut2".. 
Dah mengantuk tapi taknak gtau sebab xmau kecewakan dia... apa daaaa~~

~ aku kata
 kalo ngantuk tu, cakap jela ngantuk. 
bak kata pepatah, kalo padi katakan padi, 
tidaklah hamba

Friday, April 22, 2011

*mari beranak* ngeee.


video

        Hah takot x?? aku pn seram tengok pakcik2 n makcik2 doktor n nurse2 yg terlibat. haishh. x da sopan santun langsung nak keluarkan baby tu. sakit kot!! kena robek2 n koyak2 perut camtu. ingat perut tu sebijik buah kelapa or sebijik buah durian ke apa, sampai nak kena berhempas pulas koyak kulit utk amek isi dia.

       Tapi, memang dah cenggitu kot kan cara mereka2 wat keja. memang la kita nampak cam xda berperikemanusiaan. tapi bila pikir2 balik, kalo nak wat dgn penuh lemah lembut n sopan santun, lambat la pulak proses nak sambut baby tu kan. kesian kat ayah, atuk, nenek, pakcik, makcik, n jiran tetangga yg menunggu kat luar bilik bedah tu. huhu. 

       maka, sekali lagi aku berazam nak beranak secara normal. kuikui. tapi, mak aku kata beranak

*lawak kan??*

Lawak kan
ramai orang percaya kepada gosip 
dan apa yang ditulis oleh surat khabar
daripada apa yang tercatit dalam 
Al Quran..

Lawak kan
berapa ramai yg percaya
dunia hanya sementara dan
akhirat adalah tempat yang kekal.
tapi ramai juga yang 
berlumba-lumba mengejar dunia..

Lawak kan
kita boleh bersembang dgn 
boyfriend atau girlfriend
berjam-jam lamanya.
tapi nak berdoa kepada ALLAH,
alahai.. tak cukup masa..

  ~ Astaghfirullahal'azim.. T_T  

gelak guling guling 





Thursday, April 21, 2011

*perempuan memang begini*

Andai lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan jatuh cinta, lelaki itu tidak semestinya punya segalanya tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.

Andai lelaki tahu.. 
Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata, itu bukan bermakna dia lemah, tetapi dia sedang mencari kekuatan untuk terus tabah menyintai lelaki itu.

Andai lelaki tahu.. 
Apabila seorang perempuan marah, memang dia tidak mampu mengawal perasaannya tapi percayalah, itulah maknanya dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu. Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh. Tetapi percayalah semakin bertambah

Saturday, April 16, 2011

*ber+ja+ya*

        hmm. apa maknanya berjaya? kejayaan? kalo nak berjaya dlm idop tu, wajib berjaya dlm pelajaran dulu ke?? hmm bagi sy la kan, x semestinya pn. tapi perlu diakui, pelajaran tu sangat2 menyumbang la dlm kejayaan dlm idop. yg paling penting, usaha! kalo pelajaran cemerlang n terbilang pn, tapi x usaha, x berjaya la jugak kan.

       org yg x berjaya dlm pelajaran tu mmg konpem xkan berjaya dlm idop ke? jwpn sy, tidak sama sekali. diulang, yg paling penting is usaha! weh, ingat pakcik2 yg jual pisang goreng kat tepi jalan tu x leh jadik kaya ke. ntah2 mereka tu lagi banyak duit incik2 yg keja manager kat syarikat nun.

       aiseh. sy xda la kata yg pelajaran ni x penting bagi sy. penting sgt2! mak n ayah ada harapan besar tau nak tengok sy berjaya. biasa lerr kan, mak bapak mana la x nak tengok anak2 berjaya. wat penat je mak n ayah ajar sy baca ABC waktu kecik2 dulu kalo dah besar2 ni sy x berjaya. hoho. oleh itu, degree yg bakal sy dapat  nanti adalah ibarat hadiah la kat mak n ayah yg selama ni besusah payah carik duit utk tanggung pelajaran sy. dari tadika sampai masok

Friday, April 15, 2011

*Hanya Kerana Sehelai Bulu Mata Kita Ke Syurga*

       Diceritakan di hari pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang di adili. Dia dituduh bersalah kerana mensia-siakan hidupnya di dunia untuk berbuat maksiat. Namun begitu dia berkeras membantah, “Tidak demi langit & bumi, sungguh tidak benar. Saya tak pernah melakukan perkara itu.”

       “Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa “. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu merenung segenap penjuru ruang yg ada. Kemudian dia pun menyanggah, “mana saksi-saksi yg engkau maksudkan? Disini tiada sesiapa melainkan aku dan suaramu sahaja.”

          Jawab malaikat, “Inilah saksi-saksimu. ….” Tiba-tiba mata berbicara, “Saya yg memandang,” Disusuli dengan telinga, “Saya yg mendengar perkara itu” Hidung pun tidak ketinggalan, “Saya yg mencium”.

          Bibir pun mengaku dengan biasa, “Saya yang merayu”. Lidah menambah dengan berani, “Saya yang menjilat dan menghisap”. Tangan tanpa malu meneruskan, “Saya yang meraba dan meramas”

         Kaki pula menyusul, “Saya yg berjalan dan berlari semasa itu”. “Nah kalau dibiarkan kesemua anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu,” ujar malaikat. Org tersebut tidak dapat membuka sanggahnya lagi. Ia berputus asa dan amat berduka kerana

Thursday, April 7, 2011

*kuciwa!*

     'kenapa dia tidak pernah ada di saat sy memerlukan dia? sedangkan sy sedaya upaya ada di saat dia memerlukan sy'. sy tengah kecewa ni, tu la yg kena bagi ayat pasrah sket. harap maklum ok. ala bukannya benda besar pn, saja je nak rasa kecewa. tapi, bukan kecewa sgt pn, emm agak terkilan la. pasal benda remeh je pn. wat malu je kalo nak cerita. tapi sy bukan saja2 mengada nak rasa camtu ok, dah otomatik nak rasa camtu kan. xkan nak halang pulak. pengumuman, ini ialah sifat semula jadi sy yg berjaya sy kenal pasti sepanjang sy idop ni. sy sgt3 sensitif dgn manusia2 yg paling sy syg. antara manusia yg dimaksudkan ialah mak, ayah, adik, n of coz encik dugong tu. adeh. sensitif yg dimaksudkan ialah cepat terasa. or dgn kata lain, cepat tersentuh. or dgn kata lain lagi, cepat tacing, makan dalam, teguris hati dan perasaan, n perkataan2 lain yg sewaktu dengannya.

well. kadang2, sy rasa mahukan sumone yg lebih baik sbg pengganti dia. bukannya x reti bersyukur dgn apa yg ada, tapi, emm ntah la. dan kadang2, sy rasa sy deserve sumone yg lebih bagus dari dia. bukannya x reti bersyukur jugak, tapi ntah la. aduih. agak normal la kan, setiap orang mahukan yg terbaik utk diri masing2.

sy bukannya mencari yg perfect pn. as long as sy bahagia, cukup. tp, bahagia ke?? supposely begitulah. sy x ckp yg sy x bahagia. most of the time, bahagia la jugak. n kadang2 tu, rasa bahagia

Wednesday, April 6, 2011

*pemimpin ke cenggitu??*

        hadoih! pagi2 lagi saya dah membebel. tapi pagi tadi membebel dalam hati jela.x mampu nak luahkan kat mana2 tempat. emm cam nak nanges pn ada jugak, tp x cam xda motif pulak kan. tapi, saya agak geram ok!

        pemimpin. pemimpin. n nak ulang lagi sekali, pemimpin. apa beza antara pemimpin, dipimpin, kepimpinan, dan upin&ipin? tetiba pulak kan. haha. kalo tanya kat semua orang apa ciri2 yg patot ada pada seorang pemimpin, of coz la semua orang reti jawab kan. pemimpin mestilah seorang yg berkaliber, bertanggungjawab, berwawasan, adil, mempunyai sifat kepimpinan, n macam2 lagi la. kalo nak bagitau satu2, esok pn x abeh ni kan. senang cita, pemimpin ni mestilah mempunyai nilai2 yg baik. sepatotnya cenggitu la kan.
         
          tapi, ni bukan nak bagi ceramah or seminar pn sebenarnya. tapi, juz membebel psl benda yg jadi depan mata. kalo benda tu jadi belakang mata, memang x berhasrat nak membebel pn la . dah x nampak kan. ok, sila proceed. 

seorang pemimpin berperanan sebagai role-model

          perlu ke nak explain role-model tu apa? x payah kot kan. kalo x tau, sila rujuk kamus