Friday, October 14, 2011

*baik-baik sahaja cita-citaku*



saya baik. saya seorang gadis yg baik. kadang2 saya rasa sayalah yg terbaik. ohho! sumpah xda kena mengena dgn tajuk post. ok stop.


aku baik-baik sahaja. tu jawapan bagi soalan yg berbunyik "ko ok ke?".ada faham? tapi memang betul pn la. aku ok je. hari tu ada la jugak aku biol sikit. sikit jela ok. bukan putus cinta pn. saja je aku wat terok.


ada jugak individu2 yg concern, yg prihatin. yg tanya keadaan aku. yg bagi kata2 peransang. yg bagi coklat. terima kaseh ye anda2 semua! tapi aku rasa cam diri aku pelik pulak. tetiba je kan. *kadang2 x paham dgn diri sendiri.


okes! nak membebel pasal benda lain. aku diserang penyakit dilema. dilema wanita. terpikir kerjaya masa depan. oh adui.


tiba2 terasa nak jadi lecturer.


jadi lecturer best ke? hem nampak mcm ok jugak. masuk keja kul 8 pagi, petang dah boleh balik. kadang2 jela kot kan kena kaco waktu malam, tu pn kalo ada kelas ganti. gaji, boleh tahan jugak. ok la bagi aku yg x da cita2 nak jadi hartawan ni. janji cukup segala keperluan, dah memadai. *aku memang x bercita2 tinggi. aku pelik ke? adoyai!


oh bdw, waktu kecik2 dulu, memang aku pasang cita2 nak jadi lecturer pn. sumpah x tipu. asal mak tanya je cita2 aku, dgn konfiden je aku jawab nak jadi pensyarah. hem maybe masa tu mak teros doakan aku jadi pensyarah kot kan. sebab tu skang ni aku hati aku tetiba tergerak nak jadi lecturer pulak. dulu bersungguh2 kata xnak jadi cikgu. memang mati2 la xnak jadi cikgu. alih2 skang, nak jadi ala2 cikgu jugak. eh cikgu dgn pensyarah tu lebih kurang sama ke?


cikgu, hemm. cikgu oh cikgu. hemm lagi. ramai orang kata, perempuan ni sesuai jadik cikgu.
memang betol pn. keja waktu siang je. malam2 dah boleh spend time dgn famili. cuti pn banyak. asal sekolah cuti je, cikgu2 pn dah boleh bersuka ria. siap boleh holiday n shopping sana sini. gaji pn ok jugak kan. hem best lah. tapi, cam leceh je pulak dgn budak2. *eh aku bukan x suka budak2 ok. tapi, bila mengenangkan waktu malam dah boleh ada kat umah, cam best pulak. aku kan nak jadi isteri n ibu mithali. wahaha!


dan seyesly aku agak jeles dgn kawan aku sorang nih. dia masuk maktab perguruan, nak jadi cekgu la katakan. cekgu english. yg menjeleskan aku tu, sebab dia n bdk2 course dia suma dihantar studi kat uk. sapa x jeles?! united kingdom tu. bukannya ulu kelang. masa ni lah aku mula nak flashback ke masa lampau. kalo la aku amek tesil dulu, kan aku dah kat uk skang. ok sila stop. dah xda guna pn menyesal skang. dulu aku jugak yg kata xmau jadi cikgu kan. lalalala ~


aku sebagai cekgu berkaliber.


eh tapi kan, teringin jugak nak keja dlm office. ada bilik sendiri. kalo xdapat bilik sendiri pn, ada meja sendiri pn jadi la. *kan aku dah cakap, aku x bercita2 tinggi. haish! tapi betol lah. nak keja kat office. nak nak nak. dulu waktu kecik2 kan, aku selalu main pejabat2 dengan adik. amek pencil box yg besi tu jadik komputer, pastu pura2 la tekan2 keyboard. hah kan dah jadik komputer!
tapi ada jugak kadang2 tu main cikgu2. eh konpem2 lah aku yg jadik cikgu. aku yg buat soalan matematik utk adik aku tau. kakak mithali kan saye ni? *blink blink kenyit mata. tapi, xdanya pulak dah besar2 ni dia terer matematik. haish.


ok berbalik kpd keja ofice. nak nak nak. tapi nak yg masuk office waktu pagi n keluar office bila dah petang. boleh x? yela. aku kan nak jadi isteri n ibu mithali. wahaha lagi!


nanti balik umah nak kena kemas umah lagi, nak basuh baju lagi, nak sidai baju lagi,nak lipat baju lagi, nak iron baju lagi, nak masak nasik lagi. *masak nasik jela. lauk boleh beli luar. nak ajar anak baca ABC, 123, n alif ba ta lagi. tu x masuk nak ajar dia baca doa makan n baca buku cerita lagi. hah nak manja2 dengan laki lagi. aiyak! nak dodoi laki tido lagi. *yg si anak reti tido sendiri. sebab tu xyah dodoi. si bapak ni pulak yg x reti2 nak berdikari kan. sekeh mau? oh lupa pulak. nak tanya laki ada x dia usha pompuan lain kat luar. tu soalan wajib ok.


huh banyaknya keja aku. tu baru sikit tau. x masuk lagi etika n tanggungjawab sebagai anak n menantu mithali. kita harus bijak menambat hati mak mentua ye rakan2 sekalian. caranya: selalu kol tanya khabar, masak sedap2 bagi mak mentua rasa. *erk. x pasti la petua tu berkesan ke x sebenarnya. aku hentam je. oh mak mentuaku, sila lah sayang padaku! *kenyit2 mata buat muka comel.


aku sebagai isteri n ibu mithali.


ok stop merepek. berbalik kpd keja office. kalo keja government, boleh la kan aku nak tibai balik umah petang2. kalo keja private sector, ada peluang jugak ke?? silap2 hari bulan, aku kena stay up kat office sampai tengah malam. aceceh. bajet macam aku ni manager la kan. perlu kerja bertungkus lumus demi masa depan company. setakat nak jadi executive tu, apa lah sangat kan. *bukti aku x bercita2 tinggi. sekali lagi.  


aku sebagai executive. 


so how?! eh tetiba teringat kat madam mahanum, lecturer law aku. hari tu kat kelas dia ada cakap pasal isteri berkerjaya nih. suami kena terima kalo isteri balik umah lambat. sebab suami harus terima hakikat yg perempuan skang dah jadi penyumbang utama ekonomi rumah tangga. n kalo suami mampu, suami patut sediakan  pembantu utk wat keja2 kat umah. lebih kurang cenggitu la maksud beliau.


tapi masalahnya, aku xnak maid ok. umah aku, aku nak handle sendiri. *aish bunyi macam angkuh semacam pulak. xda la, maid ni kadang2 pn masalah jugak tau. dah la nak kena bayar gaji, kang buatnya dia menggoda laki aku tanpa sedar. hah x ke padan muka aku sendiri. kan kan kan? ala lagipn mak aku rilek je buat suma keja2 kat umah tu. tapi, xda la rilek sangat pn kan. memang nampak la jugak kepenatan tahap maksimum tu. eh xpe2. aku yakin aku mampu. kalo x mampu, emm terpaksa la kot kan amek maid. tapi, ish aku mampu kot. go go chaiyok! *bagi semangat kat diri sendiri. 


hah penat membebel. conclusion, still belom dijumpai. nanti kalo dah jumpa, boleh membebel lagik. 


sekian, adios. 


    
 
agak2 aku yg mana?? -.-



No comments: