Friday, January 6, 2012

*terus mara bersama MARA*


hai. selamat pagi. eh dah tengah hari pn.


otak x menerima pembacaan akademik.
jari jemari menggedik nak menari.
dalam otak berpusu-pusu ayat untuk dibebel. 

maka, harus segera tutup buku dan buka laptop.
woha!

oh nak bagitau, 2 hari lepas aku bersemangat waja gila buat esei.
esei bahasa melayu ok. dah lama pencen dari buat karangan camni.
n semalam tetiba dengan baik hatinya aku tolong pakcik sorang tu buat karangan.

esei untuk loan MARA je pn, tapi dah jadi macam nak esei nak apply biasiswa pulak. sesapa yang ada hati nak apply biasiswa MARA nanti, sila la mintak tips dari aku ok. tapi kalo nak bagi orang lain baca esei tu, memang x lah. ayat dramatik gila. malu kot. huhu.

aku realize sumtin. 
kita akan bersemangat n bersungguh-sungguh buat sumtin untuk orang yang kita sayang. 

walopn benda tu x fun langsung, n walopn kita sebenarnya ada belambak lagi benda penting yang perlu dibuat, tapi benda tu sikit pn macam x jadi beban untuk kita. serius! dalam kesibukan n kestressan aku stadi untuk paper law yang menggila tu, sempat jugak aku tolong buat esei kat pakcik tu. 
sweet kan aku? muahaha. 

alah, bagi alasan konon2nya x reti buat karangan.
yela2 dia dolu UPSR Penulisan dapat B.
eh x paham la macam mana orang boleh dapat A untuk semua subjek, tapi x boleh dapat A untuk Penulisan. kot la kalo dapat B untuk Sains, macam aku ni haa. Sains tu fakta ok, no wonder la aku x boleh dapat A. aku kurang berminat dengan fakta yang x penting untuk diri aku. tu fakta. fine.

oh berbalik pada MARA.
bila aku tekan kalkulator saintifik aku ni, rupa-rupanya aku dah hampir 6 taun jadi anak MARA. stat dari sekolah menengah, matrik, n universiti, semuanya berkat bantuan MARA kot. 
gila la kalo aku cakap aku x terhutang budi langsung dengan MARA.
hari-hari kat sekolah dulu, makan dengan duit MARA.
hari-hari kat matrik, pn makan dengan duit MARA plus siap dapat duit poket tiap-tiap bulan tau.
hari-hari kat universiti, walopn aku makan dengan duit JPA, still consider aku guna duit MARA la kan. budak universiti lain mau beribu ringgit habis untuk bayar yuran 1 sem, UiTM kena bayar beratus je pn. 
gila kalo x terhutang budi lagi camtu.

ok meh aku nak share lagu MARA. 
dulu kat sekolah selalu kena nyanyi lagu ni. 
so sesapa yang nak belajar nyanyi lagu MARA, boleh la segera bankin payment untuk aku buat konsert ok.  


MARA pemegang amanah Bumiputera
Beri galakan memajukan usaha
Menjujung hasrat mencipta bahagia
MARA tetap bersedia
Dan rakyat makmur sentiasa..

MARA akan sentiasa memberi segala dorongan
Menciptakan kemakmuran rakyat menjadi tujuan
MARA lah maju wahai rakyat jelata
Maju MARA maju jaya
Negara makmur sentiasa..     


dan berbalik kepada aku. 
tetiba terasa nak jadi lecturer.
dah nama pn terhutang budi kat MARA kan. so kena la balas balik.
salah satu cara, or maybe cara yang paling senang, jadi lecturer UiTM. 
boleh didik anak2 bangsa. 
eh macam Program Mendidik Anak Bangsa pulak kan. 
bagus kan Dato' Sahol. kalo x da program macam ni, memang ramai la anak-anak Melayu yang berpotensi untuk merempat. merempat kat bumi sendiri pulak tu. 

oh tetiba teringat kat isu-isu hangat zaman skang.
isu AUKU yang aku pn xtau apa nak komen.
mahasiswa, universiti, kerajaan, macam-macam. 
eh secara indirectly aku pn terlibat la jugak kan.
tapi serius x berminat pn nak melibatkan diri. 
sedih betoi. tskk.

hah satu lagi isu hot, pasal kak amalina.
ala akak yang dolu dapat 17A dalam SPM tu. 
hebat kot dia, sampai dapat tajaan Bank Negara Malaysia sambung stadi kat UK. tapi tetiba tersebar gambar latest dia kat sana, dah cultural shock pulak dah. ya, memang la tu hak dia. tapi kesian kot kat mak ayah dia kan.
dulu anak femes n harumkan nama mak ayah, skang lagi bertambah femes, dalam keadaan yang keharuman dah berkurangan. 
semoga dia x terus macam tu. 
eh Astaghfirullahal'azim, x baik mengata orang tau. 

berbalik kepada niat suci murni aku nak jadi lecturer.
nak jadi lecturer kena dapat master kan. 
nak ambik master, kena dapat pointer bagus x waktu degree??
x bagus sangat pn boleh kot kan. kihkih.

ok sebenarnya nak cakap aku dah malas nak struggle untuk final. 
final membuatkan aku rasa nak kawen. 
aku lagi prefer penat badan jaga anak-anak dari penat otak mengadap buku. tu satu lagi fakta.

pastu nanti aku nak sumbat kismis banyak-banyak dalam mulut anak-anak aku. biar otak bergeliga. xda la kena struggle sangat untuk exam.
anak-anak mama, makan kismis ni ok. nanti boleh masuk universiti macam mama. ngehngeh.
eh nampak sangat aku ada ciri-ciri ibu mithali kan.  :)

oh semalam dah lepas paper LAW.
next paper, AIS. saja nak bagitau.
ok. nak tido dah. babai.



ni logo MARA ok. 


5 comments:

cHirUzi said...

stuju!! stuju yg ko suh-weeet giler..tapi ko mcm meme berbakat jadik mak la weh.. hahahah syes! :D

n o r s a k i n a h said...

yeay! haha. aku berbakat kan? yeay nak kawen. lalala.

emy said...

salam,awk nk tnye awak blaja mane eh?dapat biasiswa jpa kan?pidn?nk tau la ssh ke nk dapat ye?ade temuduga/saringan/etc?hope dpt tlg saya. TQ :)

n o r s a k i n a h said...

hmm. xtau lah nak kata susah ke x. hehe. x da pn temuduga or saringan pape. juz brgantung kat result kita. kat laman web jpa ada info pasal biasiswa ni. nanti tengok k.

http://docs.jpa.gov.my/

~ hrp membantu. :)

emy said...

orait.thnks awak! :)