Wednesday, March 7, 2012

*makcik penjual pisang goreng vs pakcik jutawan ternama*


1. hanya sebab aku diam, x bermakna aku x tahu apa-apa.
oh please, sila jangan nak tunjuk sangat macam kau sorang yang terer kat dunia ni. sila take note bahawa ada lagi berlori-lori manusia yang lebih tahu dan expert kalau nak compare dengan diri kau. oleh sebab manusia-manusia tersebut merasakan x perlu untuk menonjolkan diri sendiri di hadapan khalayak ramai, maka mereka lebih gemar berdiam diri dan memasang mata untuk melihat. dan salah seorang dari mereka ialah aku. harus diingat, aku tahu kekurangan kau, aku tahu kelebihan aku. 

nasihat aku, it's better to keep yourself shut dan duduk diam-diam kalau kau x tahu. tapi ada kalanya kau harus berlagak tahu apabila perlu.

2. x perlu kau berlagak pandai dalam sesuatu perkara kalau kau memang x pandai.
kalau kau x reti nak buat sesuatu benda dengan baik, better kalau kau x payah buat benda tu langsung. sebab apabila kau buat, dan perkara tu x menjadi, seriously akan menampakkan kau seorang yang bodoh di hadapan orang lain yang sepatutnya menghormati dan mengagumi kau. 

nasihat aku, jangan menampakkan diri kita bodoh di hadapan khalayak ramai. namun ada kalanya x salah kalau kita mencuba. tapi, ikut keadaan lah derr. 

3.  x perlu kau nak hebohkan sangat perkara-perkara macam something new bagi kau, tapi sebenarnya dah lapuk dan basi bagi orang lain.
aku dah lama tahu pasal benda yang kau baru tahu itu ok. tapi x perlu bagi aku menghebohkan benda tersebut dengan andaian orang lain dah lama tahu dan mungkin hanya aku yang baru tahu. maka apabila kau dengan penuh perasaan menghebohkan benda tersebut kepada semua orang termasuk aku, aku hanya mampu tersenyum kecil di mulut namun aku tersenyum sinis di dalam hati. dosakah aku?  

nasihat aku, x payah nak heboh secara bombastic sangat. cukup sekadar secara kecil-kecilan. 

*notakaki 
jangan disangka makcik yang menjual pisang goreng di tepi jalan itu tidak fasih berbahasa inggeris hanya disebabkan beliau menggunakan loghat bahasa kelantan ketika menjual pisang gorengnya. 
jangan disangka pakcik yang digelar jutawan ternama itu fasih berbahasa inggeris hanya disebabkan beliau menggunakan beberapa perkataan inggeris untuk diselang-selikan dalam pertuturan bahasa ibundanya.  

 pisang goreng n kopi di waktu petang. nyum! 

No comments: